سامانه پیامکی سورناتاپ

تاریخچه‌ی ارسال پیامک یا SMS

استفاده از تکنولوژی و امکانات مدرن در سرتاسر زندگی به امری عادی و روزمره‌ای تبدیل شده است. چنان که گاهی فراموش می‌کنیم قبل از آن تکنولوژی، کارها را چگونه انجام می‌دادیم. با مروری بر تاریخچه‌ ارسال پیامک یا sms این فناوری مهم را با هم تدایی می‌کنیم.  یکی از معروفترین ابزاری که کاربرد فراوانی هم دارد و از ابتدا مورد توجه و استقبال افراد بسیاری در سراسر جهان قرار گرفته است،  خدمات پیام کوتاه است.

برای درک اهمیت خدمات پیام کوتاه و جایگاه آن در زندگی شخصی و تجاری بسیاری از انسان ها در جامعه‌ مدرن، فقط کافی است به چند دهه قبل برگردیم. با وجود اختراع تلفن ثابت که خود گامی مهم در پیشرفت و کسب و کارهای جهانی بوده است. چه قدر قرارها، برنامه ریزی‌ها و اطلاع رسانی های ما با ارسال پیامک دگرگون و متحول شده است.

 نگاهی گذرا به تاریخچه‌ ارسال پیامک

روایت اول تاریخچه ارسال پیامک:

برای آن که مفهوم پیامک و کارکرد آن را در دوره های مختلف بهتر درک کنیم، بهتر است نگاهی کوتاه به تاریخچه‌ی sms  بیندازیم.

در مورد  اختراع پیامک و اینکه اولین بار چه کسی نخستین ارسال پیامک را انجام داده است روایت های مختلفی وجود دارد. بنا به روایتی اختراع ارسال پیامک را به (مک مکلوئن) نسبت می‌دهند. مکلوئن خدمات پیام کوتاه را از طربق شبکه های موبایل مطرح کرد. وی همواره از این که او را به عنوان خالق ارسال پیامک نام ببرند راضی نبود و اعتقاد داشت وجود این فناوری حاصل تلاش و کوشش و خردمندی است.

روایت دوم تاریخچه ارسال پیامک:

تاریخچه‌ی پیامک به اینجا ختم نمی شود، بنا به روایتی دیگر خدمات پیام کوتاه اولین بار در گروه (سما تلکام) شرکت مخابرات (ودافون) در سال 1992 و در انگلستان اختراع شد. در سال 1993( نیل پاپ ورث) یکی از مهندسان این شرکت در ساخت این فناوری هم مشارکت داشت و اولین پیام کوتاه را ارسال کرد. در آن زمان تلفن های همراه هیچ صفحه کلیدی نداشتند و برای نوشتن پیام کوتاه از رایانه استفاده می کردند.

تاریخچه ارسال پیامک

روایت سوم تاریخچه ارسال SMS:

بنا بر روایتی دیگر ایده‌ی خدمات پیام کوتاه برای گوشی های دیجیتال GSM را فردی به نام ماتی ماکوئن پدر پیامک یا sms  که یک مهندس فنلاندی بود در سال 1984 وقتی برای شرکت در کنفرانسی با موضوع آینده ارتباطات موبایلی در دانمارک رفته بود در یک پیتزا فروشی در کپنهاک به ذهنش خطور کرد.

به طور کلی تاریخچه‌ی ارسال پیامک و ارسال SMS در ابتدا از سال 1991 در اروپا از شبکه های  بی سیم آغاز به کار کرد و از سال 1998 سرویس خدمات پیام کوتاه در بین مشترکین محبوبیت فراوانی پیدا کرد.

تاریخچه پیامک در ایران

در ایران در سال 1384 اولین مناقصه برای ارئه‌ی خدمات پیام کوتاه به صورت انبوه و به وسیله‌ی شرکت مخابرات انجام شد. از آن زمان تا کنون شرکت های زیادی با خدمات و امکانات بهتر و امکان ارسال پیامک را به صورت انبوه برای مشاغل مختلف فراهم آوردند. تبلیغات انبوه پیامکی در ابتدا در بین سازمان های بزرگ شکل گرفت و کم کم شرکت های متوسط هم به قدرت و سرعت این نوع تبلیغات پی بردند و به خدمات پیام کوتاه روی آوردند.

تاریخچه اس ام اس

قابلیت های مختلف خدمات پیام کوتاه

این سرویس هم با قابلیت point to point ( از یک مشترک به مشترک دیگر)، Point to MultiPoint (از یک مشترک به چند مشترک) و همچنین روش ارسال پیامک به شکل عمومی  ( که به خصوص در ایران محبوبیت فراوانی در بین سازمان ها و مشاغل پیدا کرد) از طرفی جایگاه بسیار مهم و با ارزشی از نظر اقتصادی برای انواع اپراتورهای ارائه دهنده­ ی این خدمات به وجود آورده و از طرفی دیگر تسهیلات و ارزش افزوده­ ی فراوانی هم برای انواع مشترکین در سطوح مختلف اقتصادی و فرهنگی به وجود آورده است.

خدمات پیام کوتاه به خاطر ارزان بودن، کاربردی و مؤثر بودن آن چه در بین عموم مردم و چه در بین مشاغل بسیار مورد توجه قرار گرفت.

اکنون هر فردی با استفاده از این سرویس می­توانست بسیاری از قرارهای خود را تنظیم و لغو کند و یا حرف­­هایی را که شاید هیچ وقت به صورت حضوری یا مکالمه تلفنی امکان بازگو کردن آنها را نداشت، در قالب پیام کوتاه نوشته و ارسال کند.

همچنین در شکل گسترده آن و به صورت مجموعه ها ، ارگان ها و انجمن هایی که برای برگزاری جلسات یا لغو آن ها قبلاً مشکلات زیادی داشتند و احتمالاً باید با تک تک اعضا یا شرکت کنندگان تماس می ­گرفتند. اکنون در زمان بسیار کوتاهی برنامه یا اطلاع ­رسانی مدنظر خود را به اطلاع مخاطبین خود می رسانند.

تاریخچه SMS

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *